Areál kostela sv. Jakuba Většího leží v centru východní části vsi Svádova. Tato část stojí mezi dvěmi dalšími částmi, směrem na severozápad (za železniční tratí Střekov - Děčín) je to část při řece Labi a směrem na jih je to část při úpatí kopců Českého Středohoří. Areál se skládá z vlastního 1. kostela sv. Jakuba Většího, z 2. ohradní zdi s branami, která obíhá bývalý hřbitov rozprostírající se kolem kostela (převážně na východní a jihovýchodní straně). Na jižní straně je ohradní zeď přerušena 3. kaplí a na jihozápadní straně je před nejhonosnější bránu ohradní zdi postaveno 4. schodiště. Dřívější a současný způsob využití, stavební vývoj: V době raného středověku stála ve Svádově první křestní kaple v širém okolí, snad v místě kaple nynější. Další stavba, románská okrouhlá centrála, stála snad v místě dnešní sakristie, v severní stěně presbytáře by měl být zachován do ní dnes zazděný vchod. Z gotického kostela postaveného ve 2. pol. 14. stol. se snad dochovalo něco ze zdiva presbytáře, který byl do dnešního stavu uveden vdovou po Janu z Vartenberka (+ před 1472) Annou rozenou Berkovou z Dubé v roce 1477, stavitel snad Erhard Puer z Chebu. Loď, potom věž, brány a kaple v ohradní zdi postaveny kolem roku 1600 za Bedřicha ze Salhausenu (+13. IV. 1619) a jeho ženy Alžběty z Bocku (*25. IX. 1579, sňatek kol. 1594, + po 1629). Dle dosavadní literatury krypta se sakristií a klenba kaple byly postaveny kolem roku 1650, ale vzhledem k tomu, že klenba kaple má svorník s erbovní aliancí Bedřicha ze Salhausenu a jeho ženy Alžběty z Bocku a klenby sakristie a kaple jsou stejného charakteru, patří tyto stavby do stavební činnosti kolem roku 1600. V roce 1683 či 1686 za Julia Františka vévody Sasko - Lauenburského přistavěna před hlavní portál kostela v jižním průčelí lodi předsíň. Po roce 1859 byla přestavěna kruchta (byla tu již v 17. století a v roce 1727 byla dvoupatrová), po roce 1843 přistavěno schodiště k severozápadnímu opěráku lodi a kaplička sv. Antonína Paduánského k jižnímu průčelí lodi. Schodiště a kaplička byly v polovině 80. let 20. stol. (při opravě fasád) odstraněny.