Dvouposchoďová budova, se dvěma vnitřními dvory, s vyjímkou jednoposchoďového spojovacího křídla ke kostelu po jižní straně východního dvora. Budova přiléhá k mariánskému kostelu od západu dvěma křídly, takže západní boční průčelí kostela je volné a hledí do dvora. Hlavní fasáda koleje, obrácená do náměstí, je 17 osá, členěná značně prostě řádem toskánských pilastrů a triglyfy pod hlavní římsou. Vstupní portál po západní straně průčelí směřuje do průjezdu k západnímu dvoru. Někdejší hlavní portál, který ústil do chodby k monumentálnímu schodišti v příčném křídle mezi oběma dvory zanikl, stejně jako vrcholně barokní štít nad západními třemi osami fasády. Střecha je sedlová s hřebenem rovnoběžným s hlavním průčelím. Nad 16.osou drobná věžička, lucerna s bání. Hlavní průčelí: 17 osé, 15.osa odleva v přízemí nynější hlavní vstup s portálem. Průčelí v parteru tvořeno jednoduchým soklem. Fasády v úrovni přízemí pokryta jednoduchou pásovou rustikou. Obdélná okna lemována kamenným ostěním s páskem a klenákem. Prvních 10 oken má klasicistní desetitabulkové členění, přičemž okno je ve vnějším lící fasády. Další okna s novodobými výplněmi. Mezi 5. a 10. osou dodatečně klasicistní štukové reliéfy trofejí. Jednoduchá kordonová římsa. Úroveň 2. a 3.n.p. je vertikálně členěna vysokým řádem toskánských pilastrů. V 2.n.p. horizontální členění průběžnou lištou podokenní římsou přerušovanou pilastry. Okna obdélná s profilovaným kamenným ostěním s uchy. Obdélná parapetní výplň vylehčena obdelníkovým polem. V 3.-7. okně zřejmě originální (přinejmenším tvarově) barokní okenní konstrukce se zákledním křížem v 4/7 výšky - 4 křídla s drobnějším čtvercovým dělením. Okna ve špaletě. V 3.n.p. horizontální členění lištová patrová a parapetní římsa přerušovaná pilastry. Obdélná okna lemována kamenným ostěním - šambránou s páskem a ušima. Na nadpraží oken a toskánské hlavice pilastrů dosedá kládí tvořené pásovou lištou a pásem triglifů s metopami s obdélníkovým polem. Kládí ukončeno profilovanou hlavní římsou se zubořezem. V úrovni 15 až 17 okenní osy mírně průčelí předstupuje mělký rizalit původně vrcholící barokním štítem. Portál vstupu - kamenný pískovcový edikulového typu, tvořený po stranách toskánskými půlsloupy nesoucími kladí, fronton roztržený. Dvorní fasády jednodušší. Jižní fasáda členěná pouze horizontálně pásovými římsami, okna s jednoduchými šambránami. Popis složitého interiéru by vyžadoval podrobného průzkumu, který vzhledem k povaze budovy není možný a není ani potřebný, neboť jde o architektonické dílo ve své podstatě jednotné. Pozoruhodným zjevem koleje je důsledné zaklenutí všech podlaží od přízemku až do sruhého poschodí. Bohatě dimenzované chodby mají křížové klenby, jejichž hrany jsou vyznačeny širokými páskami. Hlavní schodiště je situováno v příčném křídle mezi oběma dvory. Je trojramenné, zaklenuté plochými křížovými klenbami na korintských sloupech, jejichž profilované patky sledují stoupající duktus kamenného zábradlí. V jednotlivých místnostech se vystřídaly snad všechny možné barokní typy kleneb, od křížových až po klášterní a neckové, leckde se zajímavými štukaturami. Rozlohou je nejpozoruhodnějším prostorem někdejší refektář v přízemí křídla mezi dvory. Křížově zaklenuté sklepy jsou současně s budovou. Kupodivu se v nich zachovaly nepatrné fragmenty starší předjesuitské zástavby náměstí. Odchylný chyrakter má ovšem jednoposchoďové křídlo po jižní straně dvora při kostele, jednotraktové, uprostřed s oboustranně rizalitově vystupujícím prostorem někdejší sally tereny, otevřené původně obloukem do dvora. V patře křídla probíhá spojovací chodba do kostela. Stavební historie: kolej byla postavena na místě 7 domů, které byly prakticky ůplně zbořeny. Je přiražena přímo k hlavní městské hradbě, která se velmi pravděpodobně zachovala, ukryta v jižní zdi jižního křídla při západním dvoře. Stavba započala podle plánu P.I.Bayera v roce 1671 a byla ukončena r.1710. Celek má charakter vrcholně barokní. Při zběžném průzkumu lze zjistiti určité změny ve stavebním plánu, které se však vůbec nedotkly jednotné velkolepé architektonické kompozice budovy.