Nejstarší nádraží na území historické Prahy vzniklo jako konečná stanice Olomoucko-pražské dráhy a Pražsko-drážďanské dráhy. Znamenalo první významný průnik do systému opevnění města. Vnitřní část nádraží uvnitř hradeb (příjezdová a odjezdová hala) byla vybudována v l. 1844-45 mezi ul. Na Florenci, Havlíčkovou a Hybernskou. Vnější provozní část dnešního depa vyrostla za hradbami na pozemcích Krehnova sadu pod Žižkovem. Na této ploše se stýkala Olomoucko-pražská a Pražsko-drážďanská dráha a společně ústily do železniční stanice. Areál zahrnuje 1. čp.1014, 2086 - nádražní budova, pošta (parc. č. 2535, 2534/1, 2534/2) 2. budova vozového depa (parc. č. 2547) 3. Budova dílen s administ. křídlem (2548) 4. přesuvna v rozsahu 1.D až7.D koleje (2537/1, 2537/115) - areál zahrnuje také pozemky s uvedenými parc. č.,ostatní-neuvedené budovy na parcelách nejsou KP