Dům čp.221 U černé Matky Boží (U Panny Marie Pomocné) Objekt, renesanční novostavba na základech středověkého domu, zničeného asi při požáru Malé Strany r.1541, byla v majetku císař. stavitele Ulricha Aostallise, který vlastnil i další malostranské domy a vznikla snad i za jeho účasti. Vysazení 1. p. na krakorcích, typ kleneb a sdružená okna však s jistotou ukazují na masivní renesanční výstavbu, jež snad proběhla ve 3. čtvrtině 16. stol. Dalším majitelem objektu byl po r.1630 další císařský stavitel Melchior Meer, který dům přestavoval a snad i zvyšoval. S jistotou víme, že prorazil nové okno ("nad dvěma starými"). hledící k vedlejšího domu čp. 220. V l. 1725-26 je dům uveden jako dobře postavený, dvoupatrový vždy s jedním nevelkým bytem v každém patře. Vzápětí nebo současně (nejpozději do 1728) zřejmě došlo k přestavbě z níž se zachovala dnešní fasáda; nová úprava pak proběhla až kol. r. 1799, kdy stav. Alois Palliardi vytvořil nový vchod do lékárny. Drobnější stavební změny jsou doloženy v l. 1910 a 1924 (oprava průčelí). Řadový dům na nehluboké a úzké parcele bez dvora se obrací do ulice průčelím, v němž obě osy prolamují sdružená okna. Parter byl novodobě upraven, patra jsou vysazena na konsolách a podklenuta segmenty v běžném renesančním řešení. Uprostřed je malovaný obraz Madony s dítětem, nevhodně restaurovaný, stejně tak i název s chybným chronogramem. Obě patra vzájemně odděluje kordonový pás a ukončuje římsa (profilace napodob. renes.typ). Střecha je překryta širokým štítem podkrovního patra, které je uprostřed zakončeno dalším, ubíhajícím štítem uprostřed zakončeným segment. římsou a prolomen kruhovým oknem. Okna 1. p. s čabrakovými parapety zdobenými páskou, která fasádu jednoznačně datuje na poč. 2. čtvrtiny 18. stol. Z pův. středověkého objektu se zachoval pouze sklep s valenou klenbou s polokruhovým okoseným portálkem. Dříve jednoprostorový dům byl v předním traktu dodatečně předělen příčkou, která valenou klenbu s lunetovou výsečí a hřebínky na hranách rozdělila do dvou částí. Vlevo na chodbu a vpravo na krámec v místech někdejší vstupní síně. Renesanční je nepochybně schodiště do patra, které leží ve středním traktu, dále úsek s renesanční křížovou klenbou (s hřebínky) za pasem. V zadní místnosti se zachovala valená klenba se styčnými lunetovými výsečemi, doplněnými na hranách hřebínky. Mezi místnostmi přízemí je portálek patrně renesančního původu. V přízemí byla nalezena a restaurována renesanční nástropní malba s geometrickým vzorem napodobujícím kasety. Do patra má schodiště již novější podobu, při zachování pův. renesanční situace; renesanční je rovněž klenba podesty s výsečí, jejíž hrany jsou vytaženy do hřebínků. V 1. p. byly v okenní špaletě restaurovány klasicistní malby vytvářející výplně s rozetami. Dispozice 2. p. se poněkud liší, toto podlaží je celé plochostropé, pouze ve dvorní části je pokoj s fabionem. 3. p. je přístupné schodištěm nově vloženým do zadního přístavku.