jízdárna

Jízdárna je zděnou přízemní hladce omítanou stavbou obdélného půdorysu (v ose S – J) krytou sedlovou střechou. Svým půdorysem uzavírá budova východní stranu domovního bloku. Nadzemní část je vyzděna z plných pálených cihel. Obě kratší štítová průčelí, tj. severní a jižní, jsou trojosá, obě podélná průčelí pak dvanáctiosá (krajní osy jsou však slepé, bez otvorů). Středové osy štítových průčelí zaujímají dodatečně rozšířené, segmentově zaklenuté vjezdy, uzavřené novodobými vraty. Záklenky vjezdů lemují pásové římsy s krátkými svisle spuštěnými úseky. Plochy štítů jsou v ose vjezdů otevřeny kruhovými okenními otvory, lemovanými po obvodu prostými vpadlými šambránami. Veškeré ostatní okenní otvory jsou na výšku obdélné, segmentově zaklenuté. I ony jsou ve vrcholu opatřeny pásovými nadokenními římsami s krátkými převislými úseky. Okna jsou dřevěná, čtyřkřídlá, desetitabulková. Všechna průčelí rytmizují řady rustikovaných pilířů, oddělujících mezi sebou jednotlivé osy. Horní poloviny dříků pilířů jsou okosené. Podélné fasády završuje profilovaná korunní římsa přecházející přes vystouplé hmoty pilířů, čímž tak u těchto de facto vytváří hlavice. U štítových průčelí pilíře obemykající vjezdy jsou protaženy až do vrcholu. V úrovni průběhu korunní římsy jsou i ony opatřeny shodně profilovanými hlavicemi (římsa u štítových průčelí ovšem neprobíhá). Větrací mezery mezi střešním pláštěm a obvodovým zdivem kryjí na podélných stranách dřevěné vespod drobnými obloučky prořezávané lišty. INTERIÉR: Dispozičně tvoří prostor v převážné míře otevřené jednolodí. Při jižním konci prostoru se pak nachází krátký plochostropý průjezd, zakončený segmentově zaklenutým vstupem do lodi. Východně od něho vede schodiště na galerii. Po obou stranách průjezdu se nacházejí dvě obdélné plochostropé místnosti, otevřené směrem do jízdárny trojicemi segmentově ukončených otvorů. Galerie nad místnostmi a průjezdem je opatřena dřevěným zábradlím s řezbářsky vyvedenými balustrami. Skružový krov jízdárny se v interiéru plně pohledově uplatňuje. Konstrukce je tvořena řadou příčných vazníků, jejichž rozměrné skružové oblouky dosedají na obou podélných stranách jízdárny na pozednice umístěné na zděných soklech. Tyto oblouky jsou sesazeny z fošnových dílců, propojených železnými šrouby. Skruže jsou propojeny s hlavními krokvemi dvojicemi trámkových kleštin s ozdobně tvarovanými konci (hlavami). Na hlavních krokvích pak leží dvouvrstvá sestava z vodorovných vaznic, vč. vrcholové, a na nich další řada krokví, které nesou prkenné bednění pod krytinou. Příčné zavětrování obstarávají ondřejské kříže ve spodních koutech vazníků. Podélné ztužení tvoří ondřejské kříže a ve vrcholu pásky mezi vrcholovou vaznicí a vrcholovými kleštinami.