mariánský sloup

Sloup se sochou P. Marie Immaculaty se nachází ve středu historického jádra, na Alšově náměstí. Sloup tvoří pohledově výrazný architektonický a urbanistický prvek ve městě. Uprostřed čtvercové balustrády se nachází podstavec se sloupem, na jehož vrcholu stojí socha P. Marie Immaculaty. Na balustrádě se nacházejí sochy světců - na jižní, vstupní straně, jsou zleva sochy sv. Josefa, Šebestiána, Rocha a Václava; na východní socha sv. Vavřince; na severní socha sv. Barbory, Františka Xaverského a Pia; na západní socha sv. Máří Magdaleny. V patě podstavce sloupy je umístěna ležící socha sv. Rozálie a nad ní, na jižní straně podtavce, je kamenný erb města Píseku. Tato sestava světců není - až na jeden případ - nikterak neobvyklá: sv. Josef a Václav jsou čeští patroni, Roch, Šebestián, František Xaverský a Rozálie jsou ochránci proti moru, obecně uctívanými světci byli i Vavřinec (ochránce před ohněm), Barbora (patronka šťastné smrti) a Maří Magdaléna (pomocnice při vzbuzení lítosti). Naproti tomu je v porovnání s jinými středoevropskými lokalitami výjimečná přítomnost sv. papeže Pia V., jenž se stal díky působení místního dominikánského kláštera patronem Písku a měl ochraňovat město v čase válek. 1a - Na čtyřech stupních se nachází čtvercová základna s kamennou balustrádou, která je vyztužena pilíři v rozích a uprostřed. Na jižní vstupní straně jsou mezi balustrádou a dvěma pilíři kovová vrátka. na pilířích se nacházejí sochy světců. Prostor mezi balustrádou je vydlážděn z kamenných desek. 1b - Socha stojícího světce sv. Josefa je v životní velikosti, v kontrapostu, v kněžském rouchu. Roucho a plášť světce bohatě zvlněné a rozevláté. Levá noha předsunuta, světec nakloněn mírně vlevo, drží v náručí dítko. Hlava nakloněna k dítku, lemována vlasy a plnovousem, bez krytí. 1c - Socha stojícího světce sv. Šebestiána je v životní velikosti, v kontrapostu. Postava světce zahalena pouze v roušce, je připoutána ke kůlu. Levou ruku má zdviženou a dotýká se kůlu, ppavá volně podél těla. Jeho prohnuté tělo je prokláno několika šípy. Hlava otočena k pravému rameni, lemována dlouhým vlasem. Hlava bez krytí a svatozáře. Velmi častým protějškem svatého Šebestiána v sousoších či obrazech je svatý Roch. 1d - Socha stojícího světce sv. Rocha je v životní velikosti, v kontrapostu. Postava je v poutnickém prostém odění, jehož oděv je vykasán na pravé nakročené noze, vystihující patrné praskající morové vředy na jeho stehně. Ruce sepjaty, přidržují kovovou hůl (potnický atribut). Hlava mírně nakloněna doleva, lemována rozevlátými vlasy, s plnovousem, kryta kloboukem. Při pravé straně světce je sedící pes, hledící ke světci. Velmi častým protějškem svatého Rocha v sousoších či obrazech je svatý Šebestián. 1e - Socha stojícího světce sv. Václava je v životní velikosti, v kontrapostu. Socha v knížecím oděvu a ve zbroji, přes ramena přehozen plášť, sepjatý uprostřed uzlem. Hlava s kratšími vlasy a vousy, pokrytá knížecí korunou, natočena mírně vpravo, pohled upřen dopředu. Levá ruka přidržující žerď se zvlněným praporcem je pozdvižena, pravou rukou se opírá o erbovní zdobný štít, opřený o levý bok. Pravá noha nakročena, levá mírně natočena ven. 1f - Socha stojícího světce sv. Vavřince je v životní velikosti, v kontrapostu. Socha v kněžském oděvu, s kratší svrchní částí s lemováním na spodním okraji. Pravá ruka přidržuje podél těla kovový rožeň, levá ruka ohnuta v lokti a spočívá na hrudi. Hlava mírně nakloněna, pohled upřen dopředu. Hlava bez krytí. 1g - Socha stojící světice sv. Barbory je v životní velikosti, v kontrapostu, levá noha nakročena. Socha je oděna do bohatě zvlněného spodního šatu a do vrchního bohatě zvlněného pláště. Pravá ruka pozdvižena, v lokni ohnuta, držící kalich s hostií vyčnívající z kalichu. Levá ruka volně spuštěna kolem těla. Hlava nakloněna doprava, hledící na kalich. Hlava bez pokrývky. 1h - Socha stojícího světce sv. Františka Xaverského je v životní velikosti, v kontrapostu. Socha je oděna jako jezuita, v černé sutaně s rochetou, s pláštěm přes ramena. Pravá ruka přidržuje podél těla biret, levá ruka ohnuta v lokti a směřuje vzhůru. Hlava lemována plnovousem, kratšími vlasy, pohled upřen mírně nahoru. 1i - Socha stojícího papeže sv. Pia V. je v životní velikosti, v kontrapostu. Socha je oděna v papežském rouchu. Pravá ruka přidržuje kovovou berlu s křížem, levá ohnuta v lokti a drží krucifix. Hlava nakloněna, pohled upřen ke krucifixu. Hlava lemována vlasy a dlouhým fousem. Hlava pokryta papežská tiara. 1j - Socha stojící světice sv. Máří Magdalény je v životní velikosti, v kontrapostu. Socha je zahalena do honosného šatu s bohatým řasením. Paravá ruka přidržuje lebku, levá ohnuta v lokti a spočívá na hrudi. Hlava s dlouhými rozpuštěnými vlasy nakloněna k levému rameni, pohled upřen vpřed. Při levé noze nádobka (atribut světice - nádobka s mastí). 1k - Poslední sochou je v nice ležící světice sv. Rozálie, je téměř v životní velikosti. Vymyká se stylově z celku svým lidovým pojetím ve zvýraznění pruhů draperie. Kámen této sochy nejvíce utrpěl. Bosá socha oděna v poustevnickém rouše. Ležící socha si podpírá levou rukou spící hlavu, pravou rukou přidržuje kříž. U levého boku lebka. Hlava lemována dlouhými vlasy doplněné růžičkami. l m - Uprostřed podstavce s nikou, kde se nachází ležící socha sv. Rozálie, je situován vyvýšený hranolový podstavec s římsovou hlavicí a patkou. Podstavec má na stěnách vyryt obdélná pole s polokruhovým zakončením, s odsazením. Na jižní čelní straně se nachází kamenný erb města Písku a pod ním letopočet (datace sloupu) 1715. Na podstavci je situován štíhlý sloup s entazí s korintskou hlavicí a andílky. Na sloupu je umístěna stojící socha P. Marie Immaculaty 1 n - Socha P. Marie je znázorněna jako stojící v kontrapostu, v mírně esovitém postoji. Je oděna ve splývavém nařaseném šatu, přes ramena má přehozený rozevlátý plášť, který splývá až k zemi. Socha má ruce dlaněmi sepjaté, modlící se. Hlava s delšími vlasy, bez krytí, pohled upřen lehce vzhůru. Kolem hlavy kruhová kovová svatozář s 12 hvězdami, což je zachycení Neposkvrněného početí v 17. století.